Płyn chłodniczy – niezbędnik dla kierowcy
StoreMaster 25 kwietnia, 2022Motoryzacja i transport ArticleSprawny układ chłodzenia to jeden z kluczowych punktów samochodu. Bez sprawnego układu i płynu silnik nie jest w stanie pracować prawidłowo i dojdzie do awarii. Chłodnica daje optymalną temperaturę pracy silnika. Zapobiega jego przegrzaniu i zniszczeniu. Każdy kierowca przed dłuższą podróżą powinien zobaczyć poziomu oleju, płynu hamulcowego, płynu w chłodnicy oraz płynu w spryskiwaczu, aby nie zaskoczyły go w drodze niespodziewane usterki. Najlepiej robić to regularnie co jakiś czas bo nie każdy z nas jeździ na dłuższe wyprawy, a tylko do pracy i prywatnie po mieście. Pewnego dnia może się okazać, że w aucie wystąpiła usterka, której mogliśmy uniknąć. Unikniemy nie tylko awarii auta ale i nie poniesiemy koszty. Postaramy się teraz wyjaśnić jak najwięcej w temacie płynów do chłodnic.
Płyn w chłodnicy i jego ilość. Czy ma znaczenie w aucie?
Stan płynu powinien się zgadać nie tylko latem ale i zimą. Gdy nie ma płynu w układzie chłodzącym to nie ma chłodzenia silnika. Zimą płyn wspiera i przyspiesza nagrzewanie zimnego silnika. Dlatego gdy zimą samochód potrzebuje dużo czasu żeby nagrzać wnętrze auta należy sprawdzić między innymi płyn chłodzący. Sprawny układ chłodzenia wpływa też na niższe zużycie paliwa w naszym pojeździe.
Co znajdziemy w płynie chłodzącym?
Kiedyś miało znaczenie jaki płyn na jaką porę roku. Obecne na rynku płyny do chłodzenia silnika są odpowiednie do stosowania o każdej porze roku a zakres temperatury podczas ich pracy musi zawierać się między -37, a +108 stopni Celsjusza. Płyn chłodzący to w połowie woda odpowiednio przefiltrowana i demineralizowana. Druga połowa to 49% glikolu etylenowego lub propylenowego i 1% dodatków chemicznych wpływających na jakość naszego płynu. Ten skład daje nam ochronę silnika.
Jakie są dostępne płyny chłodnicze na rynku?
Płyny różnią się od siebie nie tylko cena jak to bywa przy prawie wszystkich produktach ale też rodzajem. Dzielimy je na trzy grupy. Na półkach w sklepie spotkamy głównie dwie z nich OAT i HOAT. Trzecim jest IAT, który jest stosowany głównie w samochodach z starym układem chłodzenia. Pod względem składu oparty na krzemianach odstępuje od pozostałych jednak w części starszych pojazdów nadal jest w użyciu. Płyny z grupy OAT nie posiadają krzemianów, a dzięki dodatkowi z kwasów organicznych chroni układ chłodzenia. Ten jednak nadaje się do aluminiowych chłodnic. Najlepszy z nich jest typu HOAT, który jest jakby połączeniem dwóch pozostałych. Zawiera bowiem zarówno krzemiany i kwasy organiczne. Daj lepszą i dłuższa ochronę układu chłodzenia.
Co w przypadku ubytku płynu w chłodnicy lub braku dostępności w miejscu którym się znajdujemy?
Są osoby, które twierdzą, że w układzie chłodzenia możemy zastosować wodę. Mechanicy będą nam odradzać takiego postępowania. Jednak jeśli się zdarzy sytuacja, że płyn chłodniczy nie będzie nigdzie dostępny bo nie ma w pobliżu sklepu motoryzacyjnego czy stacji paliw wtedy można zastosować wodę. Najlepiej demineralizowaną i tylko przy dodatnich temperaturach. W innym wypadku woda zamarznie i uszkodzimy mocno cały układ. Jeśli już zdecydujemy się na uzupełnienie taką woda to przy najbliżej możliwości warto wymienić z powrotem wodę na odpowiedni płyn chłodzący. W przypadku gdy chcemy uzupełnić płyn w zbiorniku to należy stosować ten sam rodzaj. Nie zaleca się mieszania. Wówczas wtedy lepiej znów zastosować wodę demineralizowaną niż mieszać z innym rodzajem. Jeśli dostępny mamy taki sam płyn ale w formie koncentratu wtedy musimy go rozcieńczyć z wodą w takim samym stosunku. Czyli na każdy litr płynu przypada tyle samo wody. Zawsze warto sprawdzić jaki płyn jest dedykowany do naszego auta zanim przystąpimy do zakupów. Co jeśli nie wiemy który będzie dobry i odpowiedni dla naszego samochodu. Wtedy możemy też kupić płyn uniwersalny, który można mieszać z innymi. Kolejna istotna informacja jest to by uzupełniać tylko i wyłącznie przy zimnym silniku. Jest to ważne dla bezpieczeństwa.
Jaki kolor płynu do naszego samochodu?
Co ciekawe często słyszymy, że powinniśmy użyć takiego czy innego kolory płynu do naszego auta. W rzeczywistości kolor nie ma takiego znaczenia. Ważniejszy jest rodzaj o których pisaliśmy wcześniej oraz wiedza jaki płyn jest sugerowany przez producenta do naszego samochodu. Różne kolory płynów stosuje się aby uniknąć przypadkowej pomyłki i spożycia. Inny przypadek kiedy nadaje się im inny kolor to łatwość w lokalizacji ich wycieku podczas awarii jednego z elementów w naszym pojeździe.
Jakie są ceny płynu do chłodnicy i czy warto zainwestować w droższy?
Sprawdziliśmy dostępność i ceny płynów w sklepie vipdystrybucja.pl. Dobrej jakość płyny do chłodnicy kształtują się w przedziale od 7 zł do 10 złotych za pojemność 1 litr. Większe 5 litrowe to już wydatek od 28 zł do 45 zł. Nie jest prawdą, że droższy znaczy lepszy. Najważniejsza jest odpowiednie dopasowanie. Wśród dostępnych na rynku możemy wymienić takie marki jak: Prestone, Borygo, Moje-Auto, Plak oraz Glysantin.
You may also like
Store Master Portal
Portal internetowy którego treść stanowią artykuły na zróżnicowane tematy. Są to treści tworzone przez copywriterów na tematy które mogą zainteresować każdego czytelnika. Sprawdź nasz portal w którym tematyczność zaczyna się na A, a kończy na literze Z.
Dodaj komentarz